Hírek

2021 a fenntarthatóság éve lett a tisztítószerek piacán

2020 a kézfertőtlenítő szerek dömpingszerű gyártásáról szólt világszerte, idén viszont a tisztítószer gyártók figyelme a megújuló, környezetbarát technológiák felé fordult. Az iparág zöldebbé válását jól példázza, hogy sorra jelennek meg a boltok polcain azok a tisztító és mosószerek, amelyek nem vagy csak alig tartalmaznak kőolaj- és földgáz származékokat, szintetikus anyagokat. Mivel jelenleg nincsen szabályozva, azt is ÖKO tisztítószernek lehet nevezni, ami 5% a fosszilis alapanyagot tartalmaz. De akkor mi a „zöld” vagy mi nem az? Ez a cikk ebben segít eligazodni.

Világszerte több tízmilliárd dolláros éves forgalmat lebonyolító tisztítószergyártó cégek már jó pár évvel ezelőtt elérkezettnek látták az időt arra, hogy a termékpalettájukat zöldebbé tegyék. Sokszor azonban, ez csupán hangzatos marketing kommunikációnak tűnik. A mértékadó londoni, párizsi és amszterdami szakkiállításokon a diskurzus arról szólt, hogy miként lehetne csökkenteni globálisan az iparág ökolábnyomát. Aztán jött a koronavírus járvány, ami egy kicsit lelassította a folyamatot. De mára már többé kevésbé minden szereplő foglalkozik a környezetvédelemmel van, aki csak a reklám szintjén és igazából sok erőfeszítést nem tesz bele, de vannak, akik komolyan veszik ezt a kihívást. A kérdés mindig is az lehet-e olyan tisztítószerekkel a piacra lépni, amelyek a környezet károsítása nélkül képesek a legmakacsabb foltokat is eltávolítani.

Most már nem halogatható tovább a környezetbarát tisztítószerek gyártása! De lehetséges ez egyáltalán?

„Az első, amit le kell szögezni, hogy igen is lehetséges, nincs további kibúvó, ezt nem szabad tovább halogatni. A környezetváltozást mindenki a saját bőrén érzi, ennek több példája is tapasztalható egyszerre. Ezért nem tehetjük meg, hogy hűtött irodáinkban ücsörögve elméleteket gyártunk arról, hogy miért nem lehet. Ezt tesszük a 60-as 70-es évek óta. Akkor még azt mondtuk, hogy az unokáinknak tesszük, ami már akkor is egy vicc volt, hiszen benne volt a halogatás. Ma már tudjuk, hogy a közeljövőnk és életminőségünk múlik azon, hogy minden iparág minden szereplője komolyan kezdjen foglalkozni a környezetvédelemmel, hiszen a pogácsa is morzsákból áll.” – érzékelteti Nagy Antal, tisztítószer szakértő, a Brilliance Kft. ügyvezetője.

A 26 éves múlttal rendelkező, 100 százalékban magyar tulajdonú és hazai kutatás-fejlesztéssel rendelkező Brilliance Kft. például idén májusban dobta piacra a BioBrill ÖKO tisztítószercsaládot, amely iránt az érdeklődés mértéke még a cég szakembereit is meglepte. Ezek olyan kompromisszum nélküli ÖKO tisztítószerek, amik nem csak környezetbarát alapanyagokból készülnek 100%-ban, de működnek is. Felszámolják ezáltal azt az elképzelést, hogy az ÖKO nem hatékony és valójában egy vicc.


Mitől lesz környezetbarát a felmosó, az ablaktisztító vagy éppen a vízkőoldó?

Sok szó esik arról, hogy mi az öko, de sokkal kevesebben tudják, hogy mit tartalmaz pontosan a megnevezés. Az ÖKO azt jelenti, hogy ökológiai – tehát a természetből jön és a természetben teljes mértékben hasznosul, amikor oda kerül vissza, azaz részt vesz a természetes körforgásban. Ez nem mondható el a földgázra és a kőolajra, amelyek nem a jelenlegi ökoszisztémából származnak, azaz plusz szenet adnak hozzá a légkörhöz és rontják az egyébként is a világban elhatalmasodó szemét válságot. Ennek a káros folyamatnak a megakadályozása – 2050-ig – az első számú kihívása lett az Európai Uniónak.

Forrás: Brilliance Kft.


Nagy Antal elmondta: cégük 3 hónapja debütált BioBrill ÖKO tisztítószercsaládja abban hozott innovációt, hogy ezek a mosó és tisztítószerek mellőzik a fosszilis eredetű és a szintetikus anyagokat. A kívánt tisztító hatás érdekében például az úgynevezett “laureth sulphate”-ot (nátrium-lauril-éter-szulfát) teljes mértékben kikerülték. Közérthetőbben fogalmazva a termékek szulfátmentesek lettek. Ráadásul vegánok is, mert nem tartalmaznak állati eredetű alapanyagokat, és állatkísérletek sem kapcsolódtak a termékfejlesztéshez. Az új generációs tisztítószerek közös nevezője az is, hogy mindegyik teljesen lebomló növényi alapanyagból készült, így biztosítva a természet körforgását. További ismertetőjelük, hogy színezék és tartósító szermentesek. Ugyanakkor hatékonyak a szennyeződésekkel szemben, sokszor még hatékonyabbak is, mint fosszilis eredetű társaik.

A zöld ötven árnyalata

Az öko a tisztítószerek világában mára hívó szó lett. Ennek tudható be, hogy 2021 nyarára számos tisztítószert hirdetnek Magyarországon ezzel a címkével. Nagy Antal szerint érdemes az apró betűs részekre figyelni. „Több olyan termékkel is találkoztunk, amelyekben a gyártók úgy csökkentették 5 százalék alá a fosszilis eredetű alapanyagok részarányát, hogy azokat nemes egyszerűséggel felhígították. Ez a mi olvasatunkban nem ÖKO, csak ÖKO-ra finomhangolt változat. Az ilyen tisztítószer hatása ugyanis jóval gyengébb, mint például a BioBrill ÖKO tisztítószercsaládé.” – mutat rá a Nagy Antal, aki szerint a belbecs mellett a külcsín is legalább annyira fontos. Ők például a BioBrill ÖKO tisztítószercsalád minden tagját 100 százalékban növényi eredetű, vegyszerálló flakonba töltik, ami a használat után újrahasznosítható. Így a lakás tisztítása mellett képletesen a Földet is tisztábbá tehetjük.

5 éven belül teljesen átállnak az ÖKO-gyártásra

„Minden előzetes várakozásunkat felülmúlta az öko termékcsaládunk iránti érdeklődés. Az első hónapok adatai alapján azt látjuk, hogy a webáruházunkban minden ötödik eladott tisztítószer a környezetbarát címkénket viseli. Iparági szinten is látjuk az igények felfutását a bérgyártáson keresztül. Heti szinten jelentkezik egy-két olyan ügyfél, aki természetbarát tisztítószert szeretne gyártatni velünk. Úgy látjuk, a szakma megértette, hogy szükség van a zöld fordulatra, ami ráadásul nem jár feltétlenül a fogyasztói árak drágulásával, ezt a webshopunk oldalán bárki leellenőrizheti. Szándékaink szerint 5 éven belül az összes elérhető termékünket, legyen szó nagyipari vagy éppen lakossági kiszerelésű változatról, már csak környezetbarát kivitelben fogjuk gyártani” – szögezi le Nagy Antal.

Forrás: Brilliance Kft.